علی دلشاد؛ فرزانه ابوهاشم آبادی؛ ایمن قاسمیان صاحبی
چکیده
برای کسب اطمینان از پایداری توسعه گردشگری، استفاده از فنون و روشهای عملی ارزیابی پایداری موردتوجه قرار گرفتهاست. بررسی نتایج پژوهشهای گذشته نشان میدهد که در هیچیک به روابط و میزان اهمیت این شاخصها نسبت به یکدیگر توجهی نشدهاست. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصهای سنجش پایداری توسعه گردشگری و تعیین اولویت ...
بیشتر
برای کسب اطمینان از پایداری توسعه گردشگری، استفاده از فنون و روشهای عملی ارزیابی پایداری موردتوجه قرار گرفتهاست. بررسی نتایج پژوهشهای گذشته نشان میدهد که در هیچیک به روابط و میزان اهمیت این شاخصها نسبت به یکدیگر توجهی نشدهاست. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی شاخصهای سنجش پایداری توسعه گردشگری و تعیین اولویت هریک از شاخصها بودهاست. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و جامعه آماری آن شامل اساتید دانشگاهی رشته گردشگری و مدیران درگیر در فعالیتهای گردشگری بودهاند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از تکنیکهای دلفی فازی، فرایند تحلیل شبکهای فازی و دیمتل فازی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان دادهاست که در میان 6 عامل اصلی، عامل اقتصادی با وزن 415/0، مهمترین شاخص در سنجش پایداری گردشگری به شمار میرود. همچنین شاخصهای اقتصادی به عنوان تاثیرگذارترین و شاخصهای فرهنگی به عنوان تاثیرپذیرترین شاخصها در سنجش پایداری توسعه گردشگری، تعیین شدهاند.
محمد رضا تقی زاده یزدی؛ مهدی شامی زنجانی؛ محمد حقیقی؛ فرزانه ابوهاشم آبادی
چکیده
ه هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگریپزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژهتخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگریپزشکی با استفاده از خدمات ...
بیشتر
ه هدف این پژوهش، شناسایی مؤلفهها و تعیین محتوا برای وبسایتهای تسهیلگر گردشگریپزشکی جهت جذب گردشگران پزشکی بالقوه است. برای نیل به این هدف، استراتژی دو مرحلهای"شناسایی وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی حاصل از جستجوی هفت کلیدواژهتخصصی در گوگل" و سپس "تعیین محتوای پیشنهادی برای یک وبسایت تسهیلگر گردشگریپزشکی با استفاده از خدمات و اطلاعات استخراجشده" بکار گرفته شد. در ابتدا تمام وبسایتهایمنتخب با استفاده از رویکرد کیفی تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و انواع خدمات و اطلاعاتی کهدر اختیار گردشگران پزشکی قرار میگیرند، شناسایی و استخراج شدند. سپس با توجه به ارزیابی بهعمل آمده، در سه سطح دستهبندی شدند و بدین ترتیب محتوای پیشنهادی برای معرفی و دستهبندی اینخدمات و اطلاعات ارائه گردید. در ادامه با استفاده از رویکرد کمیِ تحلیل محتوا و محاسبهی فراوانی وتکرار هر یک از خدمات و اطلاعات، رتبهبندی برایشان صورت گرفت. نتایج نشان داد که دروبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی، محتوای معرفی گزینههای پزشکی از اهمیت بیشتریبرخوردار است و در ردههای بعدی محتواهای معرفی تسهیلات وبسایت، معرفی گردشگری پزشکی،معرفی وبسایت و نظرات بیماران و مخاطبان قرار دارند.